Followers

Thursday, November 7, 2013

M&D Wedding: HIV Test

Bakal2 pengantin yang nak kawen hujung tahun ni mesti dah buat HIV test kan?

Aku baru je buat semalam. Disebabkan Kodin nak hantar borang beliau next week, maka aku pon kena la buat sekali. Bukan ape, sebab aku ni mabok darah. Kena la ade teman bila gi buat test.

Kami buat test kat Klinik Kesihatan Bestari Jaya. Kat sini xyah buat appointment, cuma perlu datang lepas pukul 2. Aku cadangkan pada sesapa yang nak buat kat sini datang la tepat2 pukul 2 sebab ramai orang datang waktu petang.

Dah sampai tu, ahkak kat counter suroh isi buku log, amek borang n Bayar seringgit. Lepas tu bawak borang yg dah siap untuk jumpe nurse.

masa nak ambik darah tu dorang benarkan partner masuk sekali. Pastu...

Nurse: Adik kena isi borang ni skali ye.. sebab nak buat pre-pregnancy test
Aku: Test ni bukan kena ambik darah kat lengan ke
Nurse: Ye la... nak test banyak ni
Aku: Xpakai rapid test ke?
Nurse: Pakai... tapi sini kena buat test thalassemia skali
Aku: *lap2 peloh
Dindong: Ala, skali je pon... xyah tengok

Nurse tu amek darah Dindong dulu. Aku pon pandang blakang je sebab x brani nak tengok. Ingatkan dah habis, bila aku toleh rupanya akak tu baru bak tutop tube darah DD. *pening sikit*

Sampai plak giliran aku. DD dah mundar-mandir cam bini nak branak. Aku pon halau die jauh2.. hehe..jahat sungguh.

Sampai kat giliran aku plak, akak tu sengih je. Tangan sejuk cam rendam dalam ice. Mase cucuk tu x sakit pon. Cuma bila nurse tu dah pack darah, die suroh hantar kat Lab... Terus pitam aku. Masa jalan gi lab tu pon aku terhoyong hayang... buat malu sungguh.

Pas dah dapat result lab, kena tunggu giliran jumpe doktor plak. Masa menunggu tu aku rase nak muntah. Hai... buat malu kuasa lapan sungguh.

Jumpe doctor x sampai 5 minit. Dapat la pengesahan saringan HIV test. Risau jugak sebab aku buat kat selangor, tapi nikah kat melaka. Hopefully xde masalah sebab borang tu tulis Kementerian kesihatan Malaysia. Payah la kalau nak kena buat skali lagi. Nanti pengsan lagi.

Sepanjang hari aku rase macam mabok semacam. Yg peliknye dalam mabok2 tu selera makan bertambah. Habis nuget MCD aku blasah. DD hanya tersengih *benci sungguh

Nasihat aku:

1. Call dulu klinik kesihatan yang korang nak gi. Ade tempat nak kena buat appointment dulu.

2. Jangan keraskan tangan masa nak ambik darah. (aku pernah ambik darah dulu, rase sakit sebab keraskan tangan)

3. datang awal...sebab biasenye ramai orang datang untuk appointment jumpa doktor.

4. Kalau korang mabok darah, please bawak teman sorang.

A/N: Alhamdulillah, xde masalah untuk mengandung & bukan carrier thalassemia. Sebenarnya risau jugak sebab ade sedara yang sakit cancer.

0 Fireback!:

Post a Comment