Followers

Wednesday, April 9, 2014

Buah Zuriat??

Baru2 ni ade kawan di opis gi umrah. Mula-mula segan nak cakap, tapi ku gagahkan juga. Sebenarnya nak mintak tolong belikan buah zuriat. Kalau bagi abang, belum tentu dia minum. So, aku ingat nak try sendiri buah ni dulu.

Aku pesan ala2 je la, sebab org ke tanah suci bukan untuk bershopping. tapi akak tu baik hati sgt belikan. Terharu iouls.


Kulit buah zuriat ni keras giler. Balik ni kena la cari kapak nak belah buah ni. ade macam2 cara penyediaan buah ni:

1. Rendam sabut + Kernel selama 5-6 jam dalam air suam pastu minum
2. Rebus kernel sahaja selama 1/2 jam dalam 3 gelas air. Tunggu sampai tinggal 1 gelas
3. Ikut cara 2, tapi masuk skali sabut
4. Parut buah pastu masukkan dalam susu kambing
5. Rebus 2 bijik, pastu laki bini kena minum
6. Telan terus (just kidding)

Balik ni aku nak try rase air rebusan buah zuriat dulu. org kate elok untuk rawat penyakit wanita juga. Mmg la xde jaminan mengandong kalau makan buah zuriat tapi xsalah berusaha. Lagipon bukannye buat benda kurafat pon.

Selain tu skrg ni aku dah start makan acid folic & dindongie makan habatus sauda. Next step usaha nak kurangkan stress kat office. Year-end performace exercise nak start, kompem aku stress. Tapi kalau ikukan, every year mesti ade org yg jaga KPI pregnant... moga giliran aku smpai cepat.

Mesti org pelik knape la aku ni gigih sgt padahal baru 2 bulan kawen. Sebenarnya aku kesian kat mak aku. Anak dah 3 kawen tapi x bercucu lagi. Akak aku ngah mengandung tapi dia kan di-adopt oleh makcik aku, so mak aku xdapat la nak belek anak beliau lama2. Kesian plak aku tengok die menumpang kaseh cucu org lain. Sob..sob. Dindongie plak mmg suka sgt pada baby, bertambah la keazaman aku skrg ni.

Banyak lagi petua yg belom aku try i.e rebus taugeh, telan susu kambing campur kurma.. bla..bla.. bla.. next month punye KPI.

USAHA TANGGA KEJAYAAN!


0 Fireback!:

Post a Comment