Followers

Wednesday, August 13, 2014

18 weeks check-up: Terlebih Makan???

Semenjak bertapak kat department baru ni, terasa kurang kerja pulak. Bukan xde kerja, tapi x tahu mana nak mula. Maklumla, dah dekat 4 tahun x menghadap kilang, tiba2 nak kena recall semua... Blergghhhh.

Hari Isnin lepas aku gi KK Bestari Jaya untuk monthly check-up. last check-up masa bulam puasa haritu. Nasib baik la kena pergi sebulan sekali sekarang ni. Malas aku nak kencing dalam botol tiap2 dua minggu.

Cam biasa pukul 9 dah terpacak kat KK dan seperti ibu2 yg lain dah ready untuk kencing dalam cawan kertas. Masa nak ambik result urine test, akak lab tu suroh hulur jari. Baru la aku tau yg lepas 3 bulan dah kena start ambik darah setiap bulan. Result semua ok... xde lagi kencing kotor (brapa banyak kali nak sebut kencing ni???"

Pastu tunggu giliran nak timbang berat pulak. Terkejut Misi tu tengok berat aku naik 2 kilo. Tapi kalau ikukan pengiraan engineer xde la sampai 2kg/month. Bulan sebelum tu aku turun 1.2kg sbb xsihat, bulan ni tambah 2 kg. so total gain hanyalah 800g. xtau plak aku yg penambahan ni agak extreme bagi dorang. Aku pon bagi je la alasan raya, banyak open house. 

Jumpa dokter kena la dengar ceramah permakan sihat. Dia nak monitor berat aku lagi 2 minggu. Kalau masih naik mendadak, kena la minum air gula. Aku malas pulak nak explain kat dokter yg aku ni sebenarnya sebelum kawen lagi dah bambam. Disebabkan mengandung baru nak nampak slim sikit. Karang cakap lebih2 dikatanya tunjuk pandai. X kisah la, janji anakanda sihat sejahtera.

Talking about anakanda yg baru je pass 18 minggu, beliau dah mula bersenam sekarang ni. Tapi Daddy Dindong masih x percaya yg aku dah rase baby bergerak2. Too early katanya. Beria2 la aku ouch2 bila babi gerak, tetap beliau buat muka selebet.

Nak dijadikan cerita, malam yg lepas aku gi KK tu terjadi satu kejadian yg ganjil. Dindong dok menghadap drama jepang seperti biasanya, sambil jari dok mencucuk perut daku. Aku pon layan je la bapak budak ni... makin bertubi2 pulak si daddy mencucuk. Tiba-tibe..... aku meraung. Sakit giler wooo... xtau la samaada baby naik angin ke hape. Air mata mmg dah banjir smpai basah bantal. Dindong dah gelabah, tanye sakit kat mana, ade darah x... sampai sekarang aku tertanya2 ape la yg baby buat dalam perut time tu??

Baby oh baby... sebenarnya mummy dah excited nak start beli barang sikit2. Maklumlah, daddy ni x berminat sangat bab membeli belah. Tapi apakan daya, baby masih x reveal jantina. Patutkan mummy beli baju kaler neutral saja. Kelabu asap mau kah??? kuning pon ok jugak... ala2 anak Becham gituh.

Disebabkan aku baru je scan masa gi HSB, maka next scan telah ditunda ke 28 minggu. masa tu dah 7 bulan T_T. Jom ajak daddy gi klinik swasta, boleh tengok ade "adik" ke tidak...hehhehe. Gelojoh betol

OK la, nanti aku sambung lagi.. Balik ni nak menimba ilmu breastfeeding pulak. 

0 Fireback!:

Post a Comment