Followers

Friday, August 29, 2014

21 Weeks Update

Happy Merdeka Day kawan2...

Best betul dapat cuti panjang ni. Boleh la balik kampung & gosssip2 bersama keluarga tercinta. Bosan jugak dok rumah berdua. Maklumlah, rumah ktorg xde TV or playstation... or Wii. Bagus jugak xde or else I have to deal with another CHILD at home.

Back to business, sekarang dah masuk ke minggu 21. Maknanya, ade lebih kurang 4 bulan lagi sebelum hari yg dinanti-nantikan. Belum apa2 lagi aku dah rasa seriau. Mungkin sebab banyak sangat tengok video orang bersalin kat youtube. So, hari ni nak share pasal perubahan2 yg berlaku sepanjang 2 minggu aku x update pasal pregnancy ni.

Kuku/Rambut
Strangely tumbuh panjang dengan pantas, terutamanya kuku tangan. Aku pakai inai mekah, so boleh la tengok bertapa pantas inai tu hilang. Rambut pon cepat panjang & nampak lebat. Tapi yg xbestnye kuku cam rapuh sikit dan rambut pulak banyak gugur. Xsabar nak mintak mak tolong potongkan rambut.

Sembelit
Yess, masih dengan masalah yg sama walaupon aku memang suka sangat makan sayur dan buah-buahan. Doktor ade bagi ubat untuk lembutkan najis tapi aku megelak nak makan. Aku try jugak minum vitagen banyak2 sampai penuh peti sejuk dengan botol kaler. Nasib baik Dindong x berkira sangat bab beli air vitagen ni sebab dia takut aku mengungkit pasal hobi mejajan dia tu.

Berat
Baru 56 kilo which is great memandangkan berat asal aku masa sebelum mengandung 58 kilo. Aku target untuk x capai berat 65kg sepanjang mengandung ni. Xde la payah sangat nak menguruskan badan lepas bersalin. Xnak la nampak macam pikachu bila jalan sebelah suami kesayangan.

Fetal Movement
Masih jarang2 tapi pada waktu yg tetap. Biasanya waktu subuh (sebab bladder penuh, anak tolong tendangkan), lepas makan tengah hari, waktu drive balik dan waktu nak tidur. Dindong still x puas hati sbb masa dia pegang perut, baby xgerak pon. Gelojoh betul daddy ni.

Selera Makan
Lebih ke arah western food... Nampak nasik goreng macam xsedap memanjang. Waktu dinner mmg xde selera langsung tapi kalau Dindongie belikan burger Ramli super special habis jugak ditelan.

Backpain/Kaki bengkak
Waktu malam mmg aku slalu mengerang sakit terutamanya bila nak alih posisi tidur. Sekarang mmg tidur mengiring ke kiri tapi bila dah lama sangat badan jadi sakit. Kaki pulak selalu kebas dan bengkak. So, malam2 kena la pakai compression socks untuk kurangkan kesakitan. Aku x beli sleeping socks sebab mahal gaban. Beli je stokin yg untuk flight punye. Murah sikit, xsampai pon RM50.

Perut
Membesar dengan jayanya tapi agak meleper. Orang kata kalau leper ni anak perempuan. Dindongie mmg suka kalau dapat anak perempuan. Boleh pakai baju comel2 katenye. Biasanya anak perempuan mmg akan jadi anak kesayangan ayah. Takat ni masih boleh sarung baju biasa dan x perlu makan baju maternity. Rasanya bulan depan dah x muat lagi. Sekarang pon nampak cam pembalut buah jambu... terik semacam.

Bercakap pasal jantina ni, aku still x sure jantina anak aku ni... segan gamaknye. Tapi ade la orang ajar beberapa petua termasuk la tengok kalender cina. Kalau ikut kalender cina tu aku mengandung anak lelaki, tapi accuracy belum sampai tahap 100% lagi. Kena la tunggu next scan.

Next week pulak aku akan menyertai kelas senaman ibuk2 mengandung. Xsabar rasanya nak bergelek dengan perut ni. Mudah2 senang la nak bersalin nanti...

Bye.....

0 Fireback!:

Post a Comment