Followers

Monday, October 20, 2014

Hunting for Baby Travel System & Babywearing

Dah masuk ke minggu 29, persiapan menyambut anakanda dah 70% siap. Giler kentang shopping barang dalam masa 2 minggu. Aku saja je beli awal sbb sedar keadaan diri yg ibarat treler terlebih muatan. Jalan sikit dah sakit kaki la, sakit pinggang la...

Benda yg belum dibeli termasuk la stroller dan car seat. Pening tau survey stroller ni. Terutamanya bila suami ko seorang engineer T_T. Teori static, dynamics semua keluar...

Spec stroller yg dicari oleh Mummy
1. Ringan - Daddy slalu xde, mummy xgigih nak angkat stoller yg berat seperti seguni beras
2. Range rege bawah 600
3. suitable for Infant up to 20Kg
4. Adequate padding sbb boleh beli infant padding yg xsampai RM100
5. Umbrella fold - xnak yg rangka dengan tempat duduk lipat asing2. Lagipon daddy pakai myvi, bonet cenonet je.
Calon: Combi, Capella, Harfold

Spec Stroller daddy
1. Gaya mutu keunggulan
2. Structure yg kukuh - Habis semua stoller kat kedai digoyang2 Dindongie
3. Asal boleh lipat
4. Rege bawah RM1000. Tapi kalau nak quinny boleh je....
5. Padding tebal - Takut baby xselesa katanya
6. Berat 20 Kg pon xpe asalkan 5 syarat diatas dipenuhi
Calon: Apa2 brand yg nampak lawa dimata... kebanyakkan nya yg berat2

Maka, sampai sekarang la xbeli2 lagi stroller. Baby seat pon sama... Tapi pada aku baby seat lagi penting sebab aku & Dindongie mmg jenis yg banyak travel. Lagipon, lepas bersalin nanti aku nak berpantang kat melaka. So baby kena travel dari Sg Buloh ke Melaka.. xkan la nak dukung sepanjang jalan. Sangat x selamat.

Maka, mahu x mahu kena la beli carseat sebelum bersalin nanti. Kalau baby keluar awal, DD kena la pandai2 cari.

Bercerita bab stroller ni, aku x desperate sangat sbb aku secara rasminya nak ber-babywearing. Jangan salah anggap ye, aku bukan la stock mummy2 yg menyokong tegar Babywearing/Cloth Diaper/Organic food bagai. Aku just seorang ibu yg practical. Maklumlah, sebagai seorang isteri PJJ aku akan banyak habiskan masa berseorangan dengan baby. Shopping sorang2, isi minyak sorang2, gi clinic sorang.

Xkan la aku nak kena bawak kluar stroller semata2 nak gi is minyak, or nak beli sayur kat kedai runcit. So, solution yg paling senang ialah mengendong baby. Aku tahu ramai BW mothers yg prefer ringsling or kain untuk baby yg baru lahir. Tapi aku dah beli Soft-Structured Carrier siap2. Lantak la nak kena hencap ke hapa. 

Sebab utama kenapa aku beli SCC
1. Aku xreti nak wrap2 bagai. Pakai kain batik pon xreti.. lagipon leceh
2. Rasa lebih selamat.. ade buckle bagai
3. Sbb aku tahu ape yg aku lebih selesa nak pakai... (OK sila hencap...)

Mahal berapi rupanya SSC ni, range harga dalam RM300 keatas. Tapi xpe la, yg penting berguna nanti. Semalam pon aku dah kerah Dindongie menjadi model kat kedai masa beli. Nanti bila baby dah kluar, aku buat review pasal SCC pulok ye.

Next in the list is to prepare hospital bag... fuh, terasa gementar pulok.

0 Fireback!:

Post a Comment