Followers

Tuesday, April 19, 2011

CARA JIMAT DUIT KL STYLE - Part 1




Anda pening kepala memikirkan masih ada seminggu lagi nak payday? Jangan risau kawan2.. Hari ni aku nak kongsi cara2 nak jimat duit (sikit, x banyak..tapi jimat la jugak)

1. Berkongsi kereta dengan kawan2 - Memandangkan zaman sekrang minyak mahal, parking mahal, nak masuk toilet pon mahal.. ape kate kita kongsi kereta. Bukan saje dapat mengurangkan belanja tapi dapat gak menjaga alam sekitar. Tapi jangan plak guna alasan carpool untuk balik awal (sbb driver dah kluarkan perintah untuk balik), kalau perlu gunakan bas atau lrt.



2. Kongsi makanan - beli makanan secara pukal dapat menjimatkan duit anda. Kalau nak beli mineral water tu, beli je yang 5 litre.. xmembazir pon. Kalau ade orang offer makanan mase kat ofis, jangan segan2 untuk belasah.



3. All in one - Baru2 ni aku jumpe sabun mandi untuk face and body.. bagus tu, xpayah beli pencuci muka lagi. Baby oil pon boleh guna buat cuci make-up & minyak rambut. Tapi jangan plak guna minyak angin sbg minyak wangi, nanti pening plak orang yang dudok sebelah korang.



4. Shopping mase sale - Jangan terperdaya ngan janji2 manis pusat membeli-belah sebab dorang mmg selalu sale. Aku paling suka beli buku mase sale, biasennye buku mahal akan jadi murah.



5. Paparback - Buku english mmg mahal. Bulan 12 dulu aku pow Dino beli buku Nora Roberts harga 63 ringgit. 3 minggu lepas aku beli buku under publisher yang sama harga 32 ringgit sebab paperback edition. lagi murah kalau buku tu mini edition. Walaupon tulisan cenonet, tapi still boleh baca.



6. Juice - Minum jus memang cambest. Especially jus sunkiss orange + lemon.. kalau minum time hari panas mmg best giler. Tapi x sesuai kalau korang sume tgh berjimat. Ape kat try beli je sunquick ataupon kordial.. murah sikit. Tapi jangan minum banyak sangat nanti kene kencing manis.



7. Execise - Anda teringin nak g fitness first tapi poket anda senipis poket saya? xpe2.. kite exercise je kat rumah. Download video senamrobik atau dance, kunci pintu pastu exercise. Pastikan korg kunci pintu untuk mengelakkan roommate korang terkejut tapir tengok korang menari.



8. Jimatkan Air - Mandi hanya 2 kali sehari. Kalau baju korang setakat Bukit bendera, jangan basuh dulu.. tunggu sampai jadi gunung kinabalu. dapat juagk jimat elektrik. Lagipon kalau guna 5 metercube je, xpayah bayar.



9. Claim - Company anda kaya? Kalau boleh claim, claim je.. bil hospital, duit tol, beli spek mata sume guna duit claim.



10. Kitar semula - Kalau baju lama boleh muat lagi, guna je. Aku still guna beg lama aku, dah 3 tahun dah pon. Kasut sukan putih aku yang busuk tu pon kau guna lagi. Biar x bergaya asalkan selesa.



OK la.. penat dah jari aku ni menaip. Nantikan part II plak..











0 Fireback!:

Post a Comment