Followers

Friday, April 29, 2011

Cubaan Memasak ala Iron Chef bersama Tiqa

Morning muggles!

As usual, aku terlambat lagi. Barang nak balik kampung x kemas lagi. Hari ni x sempat mak touchup muka sikit (no BB cream, no lippy, nothing!). Nasib baik tak terkaget orang office tegok muka kembung aku.

ok, let's stop this morning nagging! Aku nak cerita sikit pengalaman aku makan secara serious kali ke-3 (kali pertama potong bawang sampai nanges 2 jam, kali ke dua buat sambal killer masin)

Hari senin lepas konon nak puase, tapi terbatal juga akhirnye. Bincang2 ngan Tiqa, akhirnya decide nak masak makaroni sup. Aku ingat si tiqa main2 je nak suruh aku masak, rupenye serious..

Berikut adalah langkah2 nak masak makaroni sup "disaster"..

1. Baca apa2 doa yang berkaitan, especially bila korang xtau masak cam aku..

2. Siapkan bahan2 cam bawang merah, bawang putih, cili, udang (2 ringgit je), fish ball, potato, carrot dan lain2 yang korang suka.




3. Tumis semua bawang, kentang, cili padi, carrot dan lain2 yang keras dan berbau hanyir (cam udang tadi).. pastu curah sket oyster sauce. Masukkan jugak cube ayam.

4. Curah air sesedap rasa.

5. Cuci makaroni pastu masukkan ke dalam sup tadi.

6. Biarkan atas api smpai makaroni masak.

7. Sebelum padamkan api, tambah telur sesuka hati..

8. Hiaskan sikit dengan bawang goreng (in case kalau xsedap, ilustration still power)



9. Tada! dah siap..





Mekasih kepada Tiqa yang sudi makan masakan aku ni.. (sob..sob).. Tapi kecewa sikit sebab esoknya, bubur aku dah cam tsunami.. aku sendri pon tension tengok bubur tu..




Mission tahun ni, Belajar masak ngan bersungguh2.. (macam x caye je aku yang cakap benda ni). Balik ni, nak ushar resepi dari mummy tersayang. Hehe, x sabar nak bagi Dino rasa masakan aku (Dino: baik g beli pil ciketeaun sbelum keracunan)

Dah la.. nak sambung keje, petang nanti post English plak.

Adios Amigos..

0 Fireback!:

Post a Comment