Followers

Monday, February 27, 2012

Bawa Ku Pergi (KAKA Feat Zizan) - Lagu remaja lari rumah

Semenjak akhir2 ni Malaysia ni dah dilanda demam lirik lagu macam hampagas. So, jangan nak kondem aku sebab x habis2 dengat lagu zaman tok kaduk. Secara seriusanya, aku kadang2 rase cam nak hempas radio bila dengar lagu pelik2 ni. Kalau lagu tu cam lagu Aku Maafkan Kamu tu aku faham la jugak maksud tersiratnya.  Kalau lagu Cinta Fesbuk, aku memang xnak faham.


Semalam masa ODW balik dari Shah Alam (amik Mai yg sibuk nak sleepover), aku terdengar lagu Bawaku Pergi nyanyian KAKA dan jugak Zizan. Man, sekali dengar cam lagi Graduation - Vitamen C. 2 kali dengar cam lagu orang nak Lari. Bagi yang x percaya, meh aku buat analisis...




Lirik Lagu Bawaku Pergi – Kaka ft Zizan


Bawa aku pergi
pacu laju-laju
kita lari dari realiti
bawa aku pergi
pacu laju lagi
malah kita
tak perlu kembali



HUH???? Nak lari dari realiti adalah satu petunjuk yang penyanyi (or whoever wrote this lines) telah tersasar dari rasional hidup. Siap cakap x perlu kembali... Adakah terlalu banyak pengalaman ngeri di tempat beliau berada sekarang sehiggakan beliau ingin pergi x kembali? Mungkin juga lagu ini ditujukan kepada partner-in-crime yang boleh membawa beliau lari. Hmmmmm....

Tengah malam nanti 
tolong jangan lupa
jangan munkir janji
aku dah teruja
sudah cukup lama
aku tunggu saat ini
sejak kali terakhir kau hantar pulang
hidup sungguh sepi
tolong jangan bilang mama
tolong jangan bilang papa
malah jangan bilang teman karibmu
jangan bilang sesiapa


Beliau sudah berjanji dengan si X (partner) untuk ke suatu tempat pabila malam tiba. Katanya, hidup ini sunyi semenjak kali terakhir si X menghantar beliau pulang. Siap bagi warning jangan bagi tahu sesiapa. Biasanya, kalau takat nak lepak kat Starbucks, McD boleh je nak bagitahu mak, bapak ataupon sesapa yang rapat. Nampak sangat ade plan jahat ni...

Oh Buku merah jangan lupa bawa
moga-moga belum tamat tempoh
kali ini kita pergi lebih lama
pergi lebih jauh,ayuh


Buku Merah???? Passport antarabangsa? Adakah mereka nak pergi bercuti di Lombok. Kenapa nak pergi bercuti x bagi tahu parent??? Sangat mushkil la ini part....

Bawa aku pergi
pacu laju-laju
kita lari dari realiti
bawa aku pergi
pacu laju lagi
malah kita
tak perlu kembali



Malas nak rebiu...

Mata dalam kaca, topi berceloreng
sarung tangan hitam, atas muka ada topeng
hanya perlu siul, tidak muka ada topeng
hero sudah sampai, cepat terjun dari oteng
kita terus ke sempadan aku pacu, engkau bonceng
bawa bekal air muka cuci aib bopeng
lari dari kewajipan, tanggungjawab ponteng
lari dari kenyetaan, mula kisah dongeng



Obviously nak pergi sempadan sebab si partner mengajak aweknye terjun tingkap. Jantan kabaret, sungguh tergamak ko suroh awek ko terjun? Lari dari kewajiban sebagai seorang anak yang taat dengan harapan nak mulakan hidup baru yang indah... Nonsense!

Tinggalkan dataran, puncak dunia kita duga
tinggal kemewahan cuba cara hidup purba
lari lari baling bola salji depan gua
sambil cari yeti kita boleh cari (what?)
tinggal kemewahan cuba cara hidup urba
lari lari baling bola salji depan ga
tidak jumpa yeti moga-moga jumpa syurga



Memang dah hilang kewarasan sungguh... siap nak main salji bersama Yeti. Geli-geleman aku

Bawa aku pergi
pacu laju-laju
kita lari dari realiti
bawa aku pergi
pacu laju lagi
malah kita
tak perlu kembali

Bila kita pergi
apakan berlaku
siapakan peduli
siapa ambil tahu
hidup kita tempuh
untuk apa saja
tidak kira mana kembara membawa
kita kan bersama


Tengah angau sakan...... Baru2 sanggup la nak rentas highway, hidup cara purba. Bila anak lima, nanges mintak hantar balik rumah mak. Memang nak kena cepuk..

Oh Buku merah jangan lupa bawa
moga-moga belum tamat tempoh
kali ini kita pergi lebih lama
pergi lebih jauh,ayuh

Bawa aku pergi
pacu laju-laju
kita lari dari realiti
bawa aku pergi
pacu laju lagi
malah kita
tak perlu kembali

Credit:  http://www.liriklagumuzika.com/2011/12/lirik-lagu-bawaku-pergi-kaka-ft-zizan.html#ixzz1nZ0wH5Y9



Aku x pasti..mungkin aku tengah mengalami delusi tahap gaban jet potong dua sehingga tersalah tafsir lirik lagu yang super naif ini. Huhu... yang pasti aku xkan masukkan lagu ni dalam Samsung aku. Karang xpasal2 aku ajak Dino kawen lari pulak.



1 comment:

  1. wakaka . kelako la ko punye review .. hekhek . kat lombok ley men salji ??? hahaha ..

    ReplyDelete