Followers

Tuesday, February 21, 2012

Tips Menghadapi MUET

Akhirnya selesai juga Speaking Test MUET semalam. Alhamdulillah, semuanya berjalan dengan lancar walaupon individual presentation aku sangat disaster. Salah sendiri...

Anyway, hari ni aku nak share sikit tips mengahadapi Speaking Test MUET.

1. Vocab - Rajin-rajin la belek thesaurus untuk cari perkataan yang sama maksud supaya nanti x la korang guna perkataan yang sama.

2. Clear - Pastikan suara korang jelas. X terlalu kuat ataupon terlalu perlahan. Pastikan korang menyebut setiap perkataan dengan penuh berhemah. Jangan cakap laju sangat sebab takut examiner ingat korang datang nak audition jadi rapper.

3. Understand - Baca task yang diberi dengan teliti. Takut tersalah point nanti...

4. Sensible - Pastikan korang bertimbang-rasa dengan candidate yang satu kumpulan dengan korang. Korang kene jugak tolong candidate lain terutamanya candidate yang passive. Jangan cakap lebih masa group discussion.

5. Greet - Jangan lupa buat introduction sikit masa exam tu. Xpayah la bagi tahu nama, just cakap Good Morning kat Examiner.

6. Dress to impress - Pakai la sopan2 masa exam... Sejuk sikit hati orang memandang.

7. Example - Pastikan point korang ada contoh yang bersesuaian. contohnya kalau topik korang pasal kesan buruk internet dan point yang korang dapat ialah melalaikan pengguna, korang boleh ambik contoh pelajar yang asyik main game sampai lupe buat homework.

8. Just Do It - Cakap je la ape yang termampu... yang penting, tunjukkan yang korang boleh speaking lendu pada tahap yang boleh tahan. Bagi aku, dapat band 3 pon dah OK.

Aku masih lagi ade 3 test untuk diselesaikan. Aku x risau pasal reading sebab ade multiple choice questions. Aku lagi saspen nak jawab exam writing dan jugak listening. Harap2 semuanya OK. Insyaallah...

0 Fireback!:

Post a Comment